"Music is the cup that holds the wine of silence. Sound is that cup, but empty. Noise is that cup, but broken.”

Robert Fripp


24/01/2016

Momente

 "Je ne vis pas d'histoire, je ne vis que des moments."  Karlheinz Stockhausen à propos de "Momente"

"Momente" est une pièce pour soprano solo, 4 choeurs et treize instrumentistes composée par Stockhausen en 1962 et révisée en 1965.

Dans une production de Pierre Schaeffer et du Groupe de Recherches Musicales du service de la recherche de l'ORTF, réalisé par Gérard Patris, ce film retrace avec brio une répétition de la version du 16 octobre 1965 à Donaueschingen avec la sublime et espiègle soprano Martina Arroyo et l'Orchestre et les Choeurs du West Deutcher Rundfunk, sous la direction de Stockhausen lui-même.
On y voit également Stockhausen exposer ses idées sur la pièce et aussi diverses considérations sur son travail et sa vie.

Ce film fait partie du formidable coffret de DVDs  "Les grandes répétitions".
"Momente": une vraie merveille à tous points de vue et d'ouïe.
 


et à Paris, une fin de semaine dernière bien occupée par un "week-end  Stockhausen" à la Philharmonie de Paris: "Mantra", une splendide interprétation de "Gruppen" (pièce de 1958 pour 3 orchestres),  le "Klavierstück" remarquablement interprété par Pierre-Laurent Aymard, et aussi le dimanche 31 janvier, au Musée de la Cité de la Musique, un "Concert-promenade" au cours duquel j'ai exécuté "Stockhausen remix".

21/01/2016

Bridges-go-round


"Bridges-go-round" is an experimental work around New York landscapes filmed by the american independent filmmaker  Shirley Clarke in 1958.
The two parts of the musical score were composed by Teo Macero for the first part, and the famous duo of pioneers of electronic music,  Louis & Bebe Barron for the end.








19/01/2016

A desk but an organ

 

This atypical desk, build by the american artist Kagen Sound is in fact an incredible masterpiece titled "Pipe Organ Desk" .
More details here.





13/01/2016

Drum Midi Evil

http://www.discogs.com/David-Linton-Orchesography/release/1215415

Before to explore, in 2004, relationship in between sound and animated images with his "Bicameral Research Sound & Projection System" project, our friend David Linton, located in New-York, was a virtuoso drummer using triggered tape loops and electronics.
In 1986, Neutral Records published an unforgetable solo LP titled "Orchesography" based on the same drumming's method.

about "Bicameral's project"
"With Bicameral Research Sound & Projection System, Linton makes vibrational, wave-induced perceptual energy states manifest by deploying interconnected measures of electric sound & pulsing light in live action with hand manipulated objects in a physical (live camera) space. He employs an integrated, recursive audio & video feedback system of his own perversely simple design, modulated by freehand intervention to deliver vigorous eye, ear, and sometimes body shaking real time audio." David Weinstein - 2012


"Drum Midi Evil", a great orchestral archive' session at "Exit arts Tantrum festival" in NYC - 1990

10/01/2016

Ear





in "Signes, traces, pistes - racines d'un paradigme de l'indice"
de Carlo Ginzburg - Le débat (nov. 1980)




07/01/2016

A story of destruction


At the time of the famous Vincennes' university, inspired by a Pierre Boulez's writing, a short talk of Gilles Deleuze about "Lulu" & "Wozzeck", the two operas composed by Alban Berg.
Circa 1975/1976. (in french language, subtitled in italian).

06/01/2016

Son nata a lagrimar



La contralto (et chef d'orchestre) Nathalie Stutzmann et le contre-ténor Philippe Jaroussky chantent le fameux duo de Cornelia et de Sesto "Son nata a lagrimar" extrait de l'opéra de Haendel "Jules César", composé en 1723.

Une pure merveille.











et aussi, en rappel, avec ces deux artistes (dans des rôles différents) un splendide "Stabat Mater"