"Music is the cup that holds the wine of silence. Sound is that cup, but empty. Noise is that cup, but broken.”

Robert Fripp


28/07/2016

Women and strings (3)

with ukulele

with banjo - circa 1890
 
with banjo - circa 1920
 
with guitar
 
with mandolin
 
girl with banjo
 
with harp-guitar - circa 1920

with mandolin 

Other "women & strings"

24/07/2016

Misty


A great song, "Misty", by a great woman, Sarah Vaughan, live in 1964.
A pure jewel!

17/07/2016

Bath tube concert


Psychedelia & Krautrock
 
Tangerine Dream filmed in a 1969's concert - "the bath tube" concert - in Berlin at the St. George Fountain in the courtyard of a restaurant on Potsdamer Strasse.
The fountain now sits in Hindemithplatz, as the restaurant was torn down years ago, and the area is now a generic looking shopping district.

with Edgar Froese (1944/2015), guitar & Klaus Schulze, drums & "Happy" Dieter on bass. No one seems to know who "Happy" Dieter was.
This fragment was part of a programme about krautrock by WDR, the west german broadcasting televised way back in 2007.


10/07/2016

Acoustic cameras



"Acoustic cameras" is a project of annexation by sound artists of webcams located somewhere in the world.
The flow of webcams is intercepted but not modified. The artist is invited to deliver a sound piece of music related to this flow. Music, monoplolizing the filmed landscape, soon takes on a narrative, dramatic dimension, according to the principles of film music, at the slight difference that the film is written simultaneously.

with some artists as Samon Takahashi, Thierry Weyd, Lionel Marchetti, Charles Pennequin, Blaine L.Reininger, Déficit des années antérieures, Simon Fisher Turner, eRikm, Palix, Die Form, Pierre Beloüin & many others.
The complete playlist here : <<<>>>

This project is a proposal by Christophe Demarthe, co-edited by "Optical Sound" & "La manufacture des Cactées" (Thierry Weyd & Thierry Hochart)
contact: contact@acousticcameras.org


ACOUSTIC CAMERAS invite des compositeurs et artistes sonores à annexer les flux en temps réel de webcams situées dans différents lieux à travers le Monde. Le flux des webcams est intercepté mais non modifié. L'artiste est invité à livrer une pièce sonore ou musicale en lien avec ce flux ; cette pièce sonore agissant comme une modification de la réalité. Le dispositif ainsi créé est la rencontre entre une pièce sonore enregistrée et la captation en direct d'un paysage fluctuant. Selon la saison, selon le temps qu'il fait, selon l'heure de la journée ou de la nuit, la caméra balaie en continu le lieu filmé (bord de mer, ville ou montagne) et écrit en temps réel le film de la musique de l'artiste. La musique, la création sonore, en accaparant le paysage filmé, le revêt aussitôt d'une dimension narrative, dramatique, selon les principes de la musique au cinéma. À la nuance près, qu'ici le film s'écrit en simultané.  

Un post du blog "Optical Sound" à lire : ici


http://www.acousticcameras.org/playlist/die-form-%c3%b7-musique-concrete/

http://www.acousticcameras.org/playlist/remy-carre/

http://www.acousticcameras.org/playlist/deficit-des-annees-anterieures/

http://www.acousticcameras.org/playlist/jean-jacques-palix/



http://www.acousticcameras.org/playlist/gilles-sornette/

06/07/2016

Simples tics de glotte


Depuis l'époque de jeunesse où, surréaliste, il publiait son "Glossaire, j'y serre mes gloses", Michel Leiris n'a pas cessé de (se) jouer des mots, sous forme de définitions, parfois suggérant au-delà du sens admis éléments sonores, phonétiques et même visuels.

Extraits choisis relatifs au monde du sonore:

"Souple mantique & simples tics de glotte"

...
bouleversantes billevesées
campagne, que le chant de Pan accompagne
chant (de chair, comme une hanche)
choeur à cor et à cri
clarinette, ta nette alacrité
concerto aux tons clairs et hauts
Erik Satie - cric-crac: l'extase qui tisse, sans sacre, sa cithare erratique
flûte fluide et futée
fugue fougueuse
glossolalie (la glotte y sonne un hallali)
jazz - jase en zigzag
langage (engage au jeu, par élan)
luth à uts de tulle
maso - il psalmodie: Maudits-moi et massacre mon museau, mes naseaux et mon zozo!
mélodie - aime ode et lied, mais ne dit mot
Monteverdi - mon magnifique tas renfrogné, ta hargne empoigne!
Mozart - "mon nom est moins beaux-arts qu'azur" pourrait-il hasarder.
musique - qu'on la hume tous azimuts! (sic)
opéra - ses appeaux, ses oripeaux et son aura.
Pâques - Cloches de chocolat et autres empaquetages donnent alors le la.
piano - noir panier de notes planifiées.
quolibets - bête licol pour celui qui les craint. Quelquefois, l'écrabouillant, cela lui clôt le bec.
rondo (à pianoter dos rond).
scherzo - exquis, preste et aéré, presqu'oiseau...
sirène - ne cesse de hennir... Est-ce inertie innée de néréide à nerfs de cire?
symphonie - est-ce l'oüie fine des nymphes ou celle, fausse, des faunes qui la honnit?
tambour - bourru, il bat les temps.
téléphone (l'infini sonne... Et, zélé, tu l'empoignes).
tohu-bohu - tout bout: tôles, tuiles, bahuts...
trompette - de tous ses sons tendres ou tempétueux, elle pète.
tumulte - bruit brut de multitude.
underground - dans les dessous, un tonnerre gronde...
violon - lions-nous à ses sons au va-et-vient violent ou lent!
vi(tu)pérer.
vociférer - crier, féroce, votre ire aussi fort qu'un fauve irrité.

publié dans l'ouvrage "Langage, tangage, ou ce que les mots me disent" (1985)


  
Michel Leiris - picture by Picasso

01/07/2016

PACE (One)

 

part 1

The duo PACE (One) is composed by Cédrick Eymenier & Palix.

The artist Cedrick Eymenier is a part of the band "Cats Hats Gowns", as well his main work is visual with pictures and the famous movies' serie of "Platform" .

In 2006, PACE (One) published a work called "Chroniques Turinoises" for an art show curated by "Purple" magazine at French Institute in Torino - Italy. 
For a live concert at Purple Institute in Paris in december 2004,
they played bass guitar and an electric vietnamese Dan Bau. 









 Pace (one) original score

 
part 2 

Listen an excerpt of the PACE(One) live concert at Purple Institute, as soundtrack of the movie "2004 or..." of our friend Sébastien J.



excellent movie scene’s content which resonate particularly these last days, including that fabulous speaker-shouter, probably member of the ”South Wales Striking Miners Choir”, listenable on the famous record ”Shoulder to shoulder” published by Test Department in 1985 (all profits of that record  went to support one of the rough strikes of 1984).