"Music is the cup that holds the wine of silence. Sound is that cup, but empty. Noise is that cup, but broken.”

Robert Fripp


27/10/2016

Like a Villain

     
The Portland classical artist, who performs under the name Like a Villain, is known for her unrehearsed, long-form noise sets, which mix jazzy and operatic vocals with experimental woodwind compositions.

In early 2010, Holland Andrews (her real name) began her solo project behind the alias of Like a Villain. She pulls her influences from notable minimalist composers such as Arvo Pärt, contemporary vocalists including Diamanda Galás, and modern experimental musicians like Björk, and she is heavily influenced by Broadway and opera music. By creating a tapestry of live loops using her voice, clarinet, and glockenspiel, her aim is to emphasize the roots of organic sounds and create an emotional realm of sonic healing and magic. 

"With her voice, a clarinet, a glockenspiel, and a loop pedal, Holland Andrews aka "Like a Villain" weaves haunting faerie tales of songs, capable of ethereal beauty and deafening, cathartic discord. Over the past few years, Andrews has established herself as one of the Northwest's most daring and captivating performers. "Great, big sonic constructs that crash through your expectations of what music is supposed to be" - Willamette Week



pic credit: Michael Cooper, TBA Press Corps

21/10/2016

... à Valparaíso


"... à Valparaíso" (1963) est un superbe film documentaire de Joris Ivens sur la ville de Valparaiso (Chili), sa géographie, son histoire et son développement urbain.
Au départ, "... à Valparaíso" était un exercice d’étudiants chiliens sous la direction de Joris Ivens. Le réalisateur a associé ses élèves à son travail. Le film est devenu une œuvre remarquable et une superbe analyse du phénomène urbain dans laquelle coexistent poésie et militantisme.
94 % de ses 300 000 habitants vivent dans les collines desservies par 15 funiculaires et un grand nombre d'abrupts escaliers qui mènent aux cerros.

"... à Valparaiso" (1963) is a superb documentary directed by Joris Ivens on the city of Valparaiso (Chile), its geography, its history and urban development: a remarkable achievement and a superb analysis of the urban phenomenon in which coexist poetry and activism.
 
Réalisation: Joris Ivens
Textes: Chris Marker
Voix (en français): Roger Pigaut
Musique: Gustavo Becerra



another version of this movie, subtitled in spanish language, is avalaible here

and other movies of Joris Ivens to look at:
"The Bridge" & "Philips film"

..........

https://www.youtube.com/watch?v=kJ4eZQKl1Wg 

et également sur cette ville de Valparaíso, à voir ce très beau film chilien, "Valparaíso mi amor" , qui a rencontré un certain succès à la Quinzaine du Festival de Cannes en 1970.
Il a été réalisé, non sans difficultés, par un médecin pédiatre chilien de Valparaíso, Aldo Francia Boido (1923-1996), dans un style proche du néo-réalisme italien, rejoignant par là l'esprit du "Nuevo Cine Chileno". Les interprètes sont pour la plupart des non-professionnels.
L'histoire est celle de quatre enfants défavorisés de Valparaíso dont le père a été arrété et emprisonné pour 5 ans, pour avoir volé de quoi nourrir sa famille. Livrés à eux-mêmes, chacun d'entre eux va se confronter à la vie, à la ville, de façon brutale: prostitution, délinquance...

à voir ICI  version en langue espagnole
https://www.youtube.com/watch?v=kJ4eZQKl1Wg

17/10/2016

15 covers

15 LPs I could like for their content as well for their graphic's design cover
These pictures were found on the famous blog Project Thirty-Three
managed by Jive Time Records in Seattle.
















13/10/2016

Lea Bertucci

https://soundcloud.com/lea-bertucci

Lea Bertucci is an American sound artist and composer, a real master of spacious atmospheres, and gloomy, contemplative soundscapes, on her trademark combine of physical, open-reel tape and electroacoustic bass clarinet.
Her work often incorporates multi-channel speaker arrays, electroacoustic feedback, extended instrumental/vocal technique, and tape collage. As an instrumentalist, she takes an idiosyncratic approach to the amplification of woodwind instruments, creating organic yet electrified sonic interventions.

***interview***

An amazing live for solo amplified bass clarinet - at "JACK", Brooklyn - July 2014
 

For people in France:
à ne pas rater sa venue mercredi 26 octobre à Paris à l' Espace des Arts sans Frontières

10/10/2016

Pour en finir avec Tropicália

Ernst Widmer, Lindembergue Cardoso, Rufo Herrera, Milton Gomes, Jamary Oliveira & Walter Smetak

Samon Takahashi, musicien et plasticien, nous propose de découvrir les avant-gardes qui ont influencé et accompagné le mouvement Tropicália: modernisme, concrétisme, électro-acoustique… On s’intéressera notamment dans ce premier volet à l’importance de l’Université de Bahia et de ses professeurs comme Walter Smetak, qui a exercé une influence certaines sur Caetano Veloso.
Sur Radio Vassiviére, à écouter le premier volet de cette intéressante plongée au coeur de l'avant-garde brésilienne,
et la seconde partie

Samon Takahashi, french musician and artist, propose to discover the avant-garde which had influenced the Brasilian modernism movement Tropicalia... It will focus in the significance of the Bahia’s university and its teachers as Walter Smetak, who trained a real influence on Caetano Veloso and many others.
On Radio Vassivière you can listen to the two parts of this interesting dive in the heart of the Brazilian avant-garde of the 70s.
 




Sans oublier de consulter la restitution d’une conférence audiovisuelle donnée par Samon Takahashi en 2014 à São Paulo dans le cadre d’une session OuUnPo.
Cette conférence "Helveticalia" (ou "l’invention du Brésil par les Suisses") est une fiction sur l’identité brésilienne, supposée être nourrie par des origines suisses.